Výstava

Muchovo muzeum – jediné a původní muzeum na světě věnované výhradně životu a dílu světově známého představitele secese Alfonse Muchy (1860-1939) bylo otevřeno veřejnosti v Praze 13.2.1998 V září roku 2024 bylo muzeum oživeno novou výstavou. Muchovo muzeum v současnosti vystavuje klíčová díla ze slavné sbírky Ivana Lendla, jejíž kurátorem je Jack Rennert. Sbírka Ivana Lendla je v současnosti vlastněna Investiční Galerií Portu, která je členem společnosti WOOD&CO.

Ve výstavě se můžete těšit zejména na plakáty z jeho Pařížského období a řadu oblíbených komerčních zakázek pro firmy jako Moët & Chandon, Job Cigarettes a Lefèvre-Utile Biscuits a další.

Muzeum je rozděleno do šesti hlavních částí:

  • Dekorativní panó; Pařížské plakáty; Komerční práce; České plakáty; Memorabilia
  • Výstavu uzavírá působivý dokumentární film o životě a díle Alfonse Muchy.
  • Výstava obsahuje ta nejzásadnější a nejoblíbenější díla autorovy plakátové tvorby.

 

Část I. Dekorativní panó

Secesní styl, jehož byl Alfons Mucha předním představitelem, vyžadoval, aby pro jeho účely zdobení předmětů bylo vytvořeno dekorativní schéma, umožňující opakování stylového vzoru. Pro grafický obraz, ze kterého Mucha vždy vycházel, se přitom ukázalo být vhodné řazení do cyklů, podle tradičních námětů čerpajících obvykle ze světa přírody. Proto se již první Muchovo panó z roku 1896 jmenovalo Čtyři roční doby. Na ni navázala velmi úspěšná řada dalších panó, respektujících čtyřnásobnou nebo dvojnásobnou variaci tématu. K nim patří i Čtyři denní doby (1899), nebo Drahokamy (1900) pocházející z doby plného rozvinutí Muchova stylu. Stylizované spojení rostlinné přírody a krásné ženy v nich vyjádřilo radostnou vizi života, vděčně přijímanou dobovým divákem. Za umělecky nejzávažnější z těchto Muchových projevů lze považovat cyklus Čtyři umění (1898), existující v několika technikách, kde vynikla zejména poetická kvalita Muchových návrhů. Nejpozdnějším dílem z Muchových panó je zde série Měsíc a hvězdy (1902). V tomto případě jsou postavy oproti ostatním cyklům spíše dramatické než smyslné.

Čtyři umění

V tomto souboru opěvujícím čtyři umělecké žánry upouští Mucha úmyslně od tradičních atributů jako ptačí pera, hudební nástroje či malířské potřeby a zachycuje každé umění na pozadí určité denní doby – u Tance jde o ráno, u Malířství o poledne, Poezii spojuje s večerem a Hudbu s nocí.

Tanec ze série Čtyři umění (1898)
© Mucha Museum

Čtyři denní doby

Čtyři ženské postavy představují různé části dne. Každá je zasazená do přírodního prostředí zarámovaného kompozičně složitým motivem připomínajícím gotické okno.

Probuzení rána ze série Čtyři denní doby (1899)
© Mucha Museum

Čtyři roční doby

Zmíněná první série dekorativních panó Čtyři roční doby nebyla novou ideou – tiskař Champenois ji již dříve realizoval s jinými umělci – ale Mucha vdechl tomuto tématu tolik života, že se z něj stala jedna z nejprodávanějších sad dekorativních panelů.

Léto ze série Čtyři roční doby (1896)
© Mucha Museum

 

Část II. Pařížské plakáty

Nejznámější a světově proslulou částí Muchova díla jsou jeho plakáty, které vytvořil v Paříži v devadesátých letech minulého století. Jimi prosadil svou vlastní verzi nového dekorativního stylu. Hlavní skupinu zde tvoří plakáty pro slavnou pařížskou herečku Sarah Bernhardt. První z nich, vzniklý na samotném přelomu let 1894 a 1895, zobrazil Bernhardtovou v roli Gismondy. Jeho umělecká revoluce spočívala v tom, že do doposud velmi barevně křiklavého pařížského “salonu ulice” vnesl novou noblesu a zhodnotil tak nový význam plakátu pro moderní umění. Sérii plakátů pro Bernhardtovou přitom dovedl obohatit i o dramatické tóny Médea (1898) a zobrazoval ji také v mužských rolích např. ve hrách Lorenzaccio (1896) a Hamlet (1899). K vidění jsou také dvě varianty Dámy s Kaméliemi, ve své době mimořádně populární hry o sebeobětování pro lásku. Posledním Pařížským plakátem byl portrét Krista pro hru Vášeň (1904). Ve všech dílech Mucha uplatnil plnou měrou svou neobyčejnou invenci a smysl pro účinnou vizuální formu.

Gismonda

Právě tento plakát Muchu proslavil. Historie jeho vzniku je legendární a mnozí komentátoři se přeli o její detaily. I sám Mucha nepochybně v okolnostech, jež vedly ke vzniku tohoto plakátu, viděl ruku osudu.

Vše se odehrálo o Vánocích roku 1894, kdy Mucha dělal korektury v Lemercierově tiskárně jako výpomoc příteli. Sarah Bernhardtová tehdy tiskaři nečekaně zavolala a žádala urychlené dodání nového plakátu pro Gismondu. Všichni Lemercierovi výtvarníci měli dovolenou, a tak se tiskař obrátil na Muchu. Žádost „božské Sarah“ nebylo možné nesplnit. Plakát, který Mucha vytvořil, byl ve svém žánru převratný. Dlouhý a úzký tvar, měkké pastelové barvy a nehybnost postavy zachycené téměř v životní velikosti vyvolávaly překvapivý pocit důstojnosti a vážnosti. Plakát se u pařížského publika těšil takové popularitě, že někteří sběratelé upláceli vylepovače, aby jej získali, nebo ho dokonce v noci vyřezávali z plakátovacích ploch.

Sarah Bernhardtová byla plakátem tak nadšena, že okamžitě nabídla Muchovi šestiletou smlouvu na tvorbu jevištních a kostýmních návrhů a plakátů. Ve stejné době umělec podepsal také exkluzivní smlouvu s tiskařem Champenoisem na výrobu komerčních a dekorativních plakátů.

Lorenzaccio

Ve hře Lorenzaccio od Alfreda de Musset hrála Sarah Bernhardtová mužskou roli Lorenza Medicejského. Příběh se odehrává v době obléhání Florencie tyranem Alexandrem, kterého na plakátu symbolizuje drak ohrožující erb města. Výjev v dolní části plakátu zachycuje Lorenza zvažujícího vraždu Alexandra.

Gismonda (1894-5)
© Mucha Museum

Lorenzaccio (1896)
© Mucha Museum

Médea (1898)
© Mucha Museum

Hamlet (1899)
© Mucha Museum

Médée

Dramatik Catulle Mendes upravil Euripidův klasický text speciálně pro Sarah Bernhardtovou. Řecký hrdina Iásón, jenž byl doposud prezentován jako nedotknutelný mytologický ideál, je zobrazen jako bezohledný podvodník, který v honbě za sobeckými touhami zrazuje všechny, kdo ho milovali. Tím poskytuje Médeie psychologické ospravedlnění jejich strašných činů. Plakát zachycuje vrchol tragédie prostřednictvím osamělé postavy. Do starověkého Řecka zasazuje hru mozaikové pozadí a řecké písmeno „D“. Médeiin pohled plný děsu se upírá na blyštící se dýku v její ruce, potřísněnou krví vlastních dětí, které jí leží u nohou. Pozoruhodné jsou nezvykle detailně vykreslené ruce a hadovitý náramek na paži. Tento náramek, který Mucha navrhl při práci na plakátu, se Sarah zalíbil natolik, že si u klenotníka Georgese Fouqueta pro toto představení objednala stejný náramek a prsten, oba zdobené drahokamy.

Hamlet

V Shakespearově Hamletovi, kterého pro Sarah Bernhardtovou do francouzštiny přeložili Eugene Morand a Marcel Schwob, ztvárnila Sarah hlavní mužskou roli. V pozadí za ústřední postavou Hamleta se zjevuje duch jeho zavražděného otce, přecházejícího po hradbách Elsinoru. Utonulá Ofélie, ozdobená květinami, leží Hamletovi u nohou. Hamlet byl posledním plakátem, který Mucha pro Sarah vytvořil.

 

Část III. Komerční zakázky

Komerční práce Alfonse Muchy byly ústředním bodem jeho slávy, zejména jeho plakáty k produktům a značkám během Belle Époque. Také v naší výstavě je jím věnováno nejvíce prostoru. Průlom přišel v roce 1894 se zmiňovaným plakátem Gismonde pro herečku Sarah Bernhardtovou, který vedl k zakázkám od velkých společností jako **Moët & Chandon**, **Job Cigarettes** a **Lefèvre-Utile Biscuits**. Nejimpozantnějším plakátem této sekce je zakázka pro Nestlé – Uctivá pocta od Nestlé (1897) - dar královně Viktorii k oslavě jejích 60 let na britském trůně. Muchovy plakáty zobrazovaly elegantní, štíhlé ženské postavy obklopené květinovými motivy a plynulými liniemi, ztělesňující secesní styl. Jeho návrhy povýšily každodenní výrobky a učinily je synonymem krásy a luxusu. Mezi jeho komerční zakázky však řadíme mimo reklam na produkty také poutače k událostem jako Paříž 1900, Brooklynská výstava 1920 či plakát Monaco-Monte Carlo, vybízející Pařížany k návštěvě zátoky. Prostřednictvím litografie byla tato díla masově vyráběna, spojovala výtvarné umění s reklamou a formovala dobové trendy v propagaci.

Zvěrokruh

Jeden z Muchových nejpopulárnějších návrhů – Zvěrokruh – byl původně vytvořen pro Champenoise jako firemní kalendář na rok 1897. Návrh však natolik upoutal šéfredaktora časopisu La Plume, že k němu zakoupil práva a vydal ho jako kalendář časopisu na tentýž rok. Zvěrokruh byl vytvořen minimálně v devíti variantách, včetně této, jež byly vytištěny bez doprovodného textu jako dekorativní panó.

Zvěrokruh (1896)
© Mucha Museum

Moët & Chandon

Pro firmu Moët & Chandon Mucha vytvořil řadu designů, které byly použity na jídelních lístcích, pohlednicích a dalších reklamních materiálech. Dvě z těchto zadání byly plakáty; jeden z nich byl použit k propagaci jejich bílého šampaňského, zatímco druhý sloužil k propagaci vína Dry Impérial.

Moët & Chandon (1899)
© Mucha Museum

Monaco Monte-Carlo

Mucha zde vytvořil velmi bohatý design. Stydlivá dívka, klečící a uchvácená klidem zátoky Monte-Carlo, je zcela obklopena zakřivenými stonky šeříků a hortensií, přičemž některé z nejjemnějších okvětí, které Mucha kdy namaloval, se nacházejí právě zde. Jelikož klientem byla železnice – Chemin de Fer P.L.M. – je pravděpodobné, že design měl evokovat koleje a kola, která přepravují veřejnost do Monte-Carla.

Monaco Monte-Carlo (1897)
© Mucha Museum

 

Část IV. České plakáty

Poté, co se Alfons Mucha v roce 1910 natrvalo vrátil do své vlasti, začal se soustředěně a programově vyrovnávat se svou dávnou touhou obracet se svým uměním k rodnému lidu a vyjadřovat jeho potřeby a ideály. Vznikl tak postupně nový soubor plakátů, odlišujících se i výtvarně od plakátů pařížských. Námětově se zde setkáváme hlavně s nově uchopeným folklorním tématem, zdůrazňujícím barevnou krásu moravských lidových krojů a něžný slovanský typ dívek, který zde reprezentuje Pěvecké sdružení učitelů moravských (1911). Zakázku pro Vzájemnou pojišťovací banku v Praze Slavia (1907) získal ještě při svém pobytu v USA. K vidění je také plakát na jeho nejmonumentálnější dílo – Slovanská epopej (1928) který je jako vystřižený z kusu Přísaha Omladiny pod slovanskou lípou. Sekci zakončujeme lyrickou vzpomínkou na pařížské motivy Princezna Hyacinta (1911). Ornament je už podřízen melodii linií.

Princezna Hyacinta

Plakát k Princezně Hyacintě propaguje baletní pantomimu Ladislava Nováka a Oskara Nedbala s populární herečkou Andulou Sedláčkovou v hlavní roli. Motiv hyacintu se opakuje v celém návrhu. Nalezneme ho na vyšívaném šatu a honosných stříbrných špercích i na symbolickém kruhu, který princezna drží v ruce.

Princezna Hyacinta (1911)
© Mucha Museum

Pěvecké sdružení učitelů moravských

Sbor moravských učitelů byl souborem, jehož repertoár zahrnoval klasickou i populární či lidovou hudbu, včetně skladeb Leoše Janáčka. Sbor vystupoval nejen v českých zemích, ale i v Evropě a Spojených státech amerických. Plakát zobrazuje dívku v kyjovském kroji zachycenou v okamžiku pozorného naslouchání. Její postava připomíná dekorativní panó Hudba ze souboru Čtyři umění.

Pěvecké sdružení učitelů moravských (1911)
© Mucha Museum

 

Část V. Memorabilia

V této části výstavy máte možnost si prohlédnout Muchovy drobnější práce. Alfons Mucha navrhl řadu známek, bankovek a dalších národních symbolů pro nově vzniklé Československo po 1. světové válce. Mucha, hrdý vlastenec, byl hluboce oddán kulturní a politické identitě své vlasti. Jeho návrhy československých poštovních známek v roce 1918 byly ceněným příspěvkem při formování samostatného státu po rozpadu Rakousko-Uherska. Bankovky, jejichž návrhem byl Mucha pověřen v roce 1919, se vyznačovaly Muchovým typickým stylem ornamentálních, plynulých linií a motivy znázorňujícími národní identitu. Mezi další zde vystavené exponáty patří jeho ilustrovaný Otčenáš, a dále také osobní dopisy a pohlednice.

Návrh vitráže pro chrám sv. Víta v Praze (kolem r. 1900)
© Mucha Museum

Otčenáš (Le Pater) – titulní strana a 5 stran knihy

Mucha považoval Otčenáš za jednu ze svých nejlepších prací. V Paříži ho nákladem 510 číslovaných výtisků (390 ve francouzštině a 120 v češtině) vydal Henri Piazza, jemuž Mucha celé dílo věnoval.

O Otčenáši Mucha napsal: „V té době jsem viděl, že má cesta vede jinam, někam výš. Hledal jsem prostředek, který by šířil světlo dosahující až do nejodlehlejších koutů. Nemusel jsem hledat dlouho. Otčenáš. Proč nevyjádřit jeho slova obrazem?“

Mucha v Otčenáši rozdělil modlitbu do sedmi veršů. Každý verš pak analyzuje na třech dekorativních stranách. Na první uvádí verš latinsky a francouzsky v dekorativní kompozici složené z geometrických a symbolických motivů. Na další straně pak podává svůj komentář k obsahu verše a podobně jako ve středověkých iluminovaných rukopisech dekoruje první písmeno. Třetí strana nese Muchův monochromatický obrazový výklad verše. Tyto vizionářské ilustrace představují zápas člověka na jeho cestě z temnoty ke světlu.

Otčenáš (Le Pater) (1899)
© Mucha Museum